Podsumowanie konferencji „Nauki o komunikacji społecznej i mediach”

plakat konferencji

Wartość informacji i edukacja medialna oraz system medialny w Polsce – tym zagadnieniom poświęcona była konferencja zorganizowana przez Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach. Spotkanie odbyło się 9 listopada 2022 r. w Warszawie.

Informacja, dezinformacja i komunikacja naukowa

Nadprodukcja informacji, skuteczność dezinformacji, dziennikarski kontekst działalności fact-checkerów – takie zagadnienia prezentowano podczas pierwszej sesji programowej. Zajęto się ponadto wykorzystaniem sztucznej inteligencji w walce z dezinformacją oraz przyczynami i konsekwencjami dezinformacji.

Uczestnicy debaty podczas konferencji. O lewej: prof. dr hab. Iwona Hofman, prof. dr hab. Janusz Adamowski, dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG, dr hab. Olga Cendrowska-Dąbrowska, prof. UJK, prof. dr hab. Grażyna Wrona

„Zagadnienia wartości informacji, dezinformacji, weryfikacji wiedzy, komunikacji naukowej okazały się wektorami o specjalnym, społecznym wymiarze dyscypliny; wręcz argumentami przemawiającymi za społeczną użytecznością badań” mówiła podczas spotkania prof. dr hab. Iwona Hofman, przewodnicząca Komitetu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Polskiej Akademii Nauk. „Znaczenie naszej dyscypliny można więc postrzegać przez pryzmat kształcenia kompetencji w zakresie odróżniania informacji i manipulacji w różnych sferach i formach przekazu”, dodała.

Dyskusje dotyczyły także zagadnienia skutecznej komunikacji osiągnięć i dorobku naukowego oraz tego, jak w tym celu można wykorzystać media społecznościowe.

Media publiczne i środowisko dziennikarskie – kryzys misji?

Tematem drugiego bloku problemowego konferencji były zmiany zachodzące w systemie medialnym w Polsce. Chodziło o zagadnienia mające związek m.in. z rolą mediów publicznych, upolitycznieniem mediów i mediatyzacją polityki.

Prelegenci omówili ewolucję rynku mediów w Polsce w ostatniej dekadzie. Skupili się też na statusie i sposobie funkcjonowania mediów publicznych w kraju. Rozważano też dzieje i recepcję Lex TVN, czyli nieudanej nowelizacji Ustawy o radiofonii i telewizji, oraz społeczne konsekwencje algorytmów wpływających na dostęp do informacji.

Prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (po lewej) oraz dr hab. Urszula Doliwa, prof. UWM

Deprofesjonalizacji zawodu dziennikarza była poświęcona druga część referatów. Skoncentrowały się one na etycznej jakości działań dziennikarskich, diagnozie kondycji zawodowej środowiska dziennikarskiego oraz roli i skutkach upubliczniania w mediach informacji i opinii przez środowiska poza-dziennikarskie.

„Zdiagnozowano problemy wyczerpania misji mediów publicznych, ograniczenia funkcji mediów do informacji i rozrywki, a także zaniżenia standardów etyki zawodowej dziennikarzy” wyliczała prof. Hofman.

Nauki o komunikacji społecznej i mediach w Polsce – stan dyscypliny

Aktualny stan dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach w Polsce podsumowano w raporcie z badań pt. „Mapa badawcza i dydaktyczna nauk o komunikacji społecznej i mediach w Polsce”. Dokument ten opisuje i analizuje formalne warunki uprawiania dyscypliny w latach 2018-2022 na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ośrodków realizujących badania i dydaktykę. Podczas panelu dyskusyjnego specjaliści rozmawiali na temat zmian na mapie ośrodków medioznawczych w kraju.

„Wnioski z 12 wystąpień i dwóch dyskusji pomogły wyróżnić dwie interesujące nisze badawcze. Pierwsza to komunikacja a dystrybucja wiedzy, druga to analiza postaw odbiorców i użytkowników mediów w kontekście nadmiaru informacji i baniek informacyjnych. Mogą one w przyszłości być zadaniami Komitetu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Polskiej Akademii Nauk” podsumowała prof. Iwona Hofman.

Program wydarzenia, informacje o prelegentach oraz nagranie z transmisji jest dostępne na stronie konferencji.

O Komitecie

Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach PAN to zespół ekspertów zebranych w ramach komitetu problemowego przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN. Komitet funkcjonuje od 2021 roku.

Zadania Komitetu wynikają z konsolidacji dyscyplin nauki o mediach, bibliologii i informatologii oraz kognitywistki. Główna problematyka prac skupia się wartości informacji, edukacji medialnej, ewolucji systemów medialnych. Więcej o działaniach komitetu można znaleźć na jego stronie.

Źródło informacji i zdjęć: Polska Akademia Nauk