Informujemy, że 31.12.2023 r. zakończył się nabór wniosków w systemie PAN - Finansowanie upowszechniania i promocji działalności naukowej

Obecnie prowadzony jest proces weryfikacji formalnej wniosków. Następnie wnioski zostaną skierowane do zaopiniowania przez Komisję ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej.

Decyzje o wysokości przyznanego finansowania bądź odmowie przyznania środków finansowych na realizację zadań z zakresu UiPDN będą wydawane niezwłocznie po zakończeniu prac Komisji.

Informujemy także, że wnioski składane po terminie naboru będą rozpatrywane pod warunkiem dostępności środków (patrz instrukcja składania wniosków).

--------------

Poniżej znajduje się poglądowy wykaz wszystkich wniosków:

1. Ekspertyzy, opinie i oceny naukowe

2. Zadania wydawnicze

3. Zadania z zakresu działalności bibliotek

4. Upowszechnianie osiągnięć nauki

5. Inne zadania

Prace redakcyjne

Redakcja naukowa - stawka za arkusz wydawniczy

  • teksty w języku polskim – 220 zł
  • teksty w języku obcym – 250 zł
  • teksty wielojęzyczne – 280 zł
  • teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń - 250 zł

Redakcja językowa (stylistyczna, gramatyczna, ortograficzna, interpunkcyjna) - stawka za arkusz wydawniczy

  • teksty w języku polskim – 200 zł
  • teksty w języku obcym – 230 zł
  • teksty wielojęzyczne – 260 zł
  • teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń - 200 zł

Korekta techniczna (ujednolicenie tekstu, przypisów, akapity, interpunkcja, ortografia itp.) - stawka za arkusz wydawniczy

  • teksty w języku polskim – 130 zł
  • teksty w języku obcym – 160 zł
  • teksty wielojęzyczne– 190 zł
  • teksty z przewagą wzorów, wykresów, obliczeń - 160 zł

Weryfikacja cytowań bibliograficznych 100 zł za ark. wyd.

Dobór ilustracji, projekt graficzny – 80 zł za godzinę

Inne prace redakcyjne – 80 zł za godzinę

  • indeks nazw/nazwisk
  • noty o autorach
  • roczne spisy treści
  • kronika wydarzeń

Tworzenie metadanych artykułów (imię i nazwisko autora, tytuł artykułu, słowa klucze) – 10 zł za artykuł

Tłumaczenia

  • z języka obcego (języki kongresowe) na język polski - 800 zł za arkusz wydawniczy
  • z języka polskiego na język obcy (języki kongresowe) - 1700 zł za arkusz wydawniczy
  • tłumaczenia z/na języki rzadkie (np. orientalne) – stawka ustalana indywidualnie

Akty prawne

POLSKA AKADEMIA NAUK  realizuje zadania wspierających rozwój polskiej nauki przez upowszechnianie, promocję i popularyzację wyników działalności badawczo-rozwojowej, innowacyjnej i wynalazczej, w tym w skali międzynarodowej, a także zadań związanych z utrzymaniem zasobów o dużym znaczeniu dla nauki i jej dziedzictwa, nieobejmujących prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

Komunikat dla wnioskodawców: 

Odwołania zawierające merytoryczne uzasadnienie od decyzji przyjmowane są do końca dnia 25 marca 2024 r. mailowo na adres Dariusz.Jemielniak@pan.pl. Odwołania przesłane po terminie nie będą rozpatrywane. Wnioskodawcom przysługuje prawo do jednorazowego odwołania.


Kto może wnioskować?

  • Każdy wniosek musi zostać zaakceptowany (podpisany) przez jednostkę w ramach struktur PAN.
  • Jeśli np. uczelnia jest zainteresowana złożeniem wniosku wówczas wymagana jest współpraca z wybraną jednostką w ramach struktur PAN (np. oddział lokalny PAN, komitet etc). Wnioskodawcą formalnym jest zawsze jednostka PAN a np. szkoła wyższa lub uczelnia współorganizatorem.

Lista jednostek w ramach struktur PAN:

  • Komitety PAN (komitet naukowy, komitet problemowy przy Prezydium),
  • Wydziały PAN,
  • Oddziały PAN,
  • Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej: pomocnicze jednostki naukowe (np. biblioteki, archiwa), stacje zagraniczne, placówki naukowe (np. Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Zagranicznej) oraz inne jednostki (np. Domy Pracy Twórczej, Dom Seniora),
  • Akademia Młodych Uczonych PAN,
  • Komisja ds. Etyki w Nauce PAN.

Jaki zakres finansowania?

Upewnij się, że Twój projekt dotyczy jednej z kategorii:

  • Finansowanie czasopisma naukowego, którego jedynym wydawcą jest PAN,
  • Finansowanie czasopisma naukowego, którego PAN jest współwydawcą,
  • Finansowanie publikacji zwartej (np. monografie),
  • Finansowanie konferencji naukowej,
  • Finansowanie ekspertyzy, opinii, oceny naukowej,
  • Finansowanie warsztatów/ szkół letnich,
  • Finansowanie wystawy,
  • Finansowanie zadania z zakresu upowszechniania osiągnięć nauki – inne zadania (tj. zadania niezakwalifikowane do ww. kategorii; w tym m.in. wydarzenia organizowane dla szerszego kręgu odbiorców, a nie tylko naukowców, np. Noc Muzeum oraz inne obszary aktywności, np. konkursy, działania internetowe).

Jakie kryteria przy ocenie wniosku?

Komisja ds. Upowszechnienia i Promocji Działalności Naukowej oceniając wnioski bierze pod uwagę m.in. poniższe kwestie:

  • znaczenie dla działalności PAN, w szczególności jej promocji, integracji i upowszechnienia wiedzy,
  • znaczenie dla dziedziny wiedzy objętej wnioskiem,
  • celowość realizacji zadań,
  • racjonalność kosztorysu, np. wkład finansowy wnioskującego (jeśli to możliwe), pieniądze pozyskane z innych źródeł finansowania (sponsorzy, partnerzy, programy unijne).

Kto ocenia wniosek?

Gdy wniosek trafi do PAN, jest wstępnie oceniany przez Biuro ds. Komunikacji i Informacji Naukowej (funkcjonujące od 1 czerwca 2023 r. po połączeniu Biura Upowszechniania i Promocji Nauki oraz Biura Komunikacji). Pod uwagę brane są względy formalne i racjonalność kosztorysu. Następnie wniosek (wraz z uwagami Biura) trafia do Komisji ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej w składzie:

  • Przewodniczący: wiceprezes PAN - prof. Dariusz Jemielniak, czł. koresp. PAN,
  • prof. Grażyna Borkowska, czł. koresp. PAN,
  • prof. Jerzy M. Brzeziński, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Małgorzata Kossut, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Andrzej Ciereszko, czł. koresp. PAN,
  • prof. Izabella Grzegory, czł. koresp. PAN,
  • prof. Alfred Uchman, czł. koresp. PAN,
  • prof. Czesława Rosik-Dulewska, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Leszek R. Jaroszewicz, czł. koresp. PAN,
  • prof. Jan Albrecht, czł. rzecz. PAN,
  • prof. Grzegorz Opolski, czł koresp. PAN,
  • prof. Adrian Jusupović, czł. AMU.

(decyzja o powołaniu Komisji  oraz  decyzja zmieniająca jej skład dostępne są w BIP).

Proponuje ona wysokość dofinansowania, którą ostatecznie zatwierdza przewodniczący Komisji.

Ile pieniędzy dostanę?

Każdy wniosek rozpatrujemy indywidualnie.

Kiedy otrzymam decyzje dotyczącą dofinansowania?

O przyznanym dofinansowaniu poinformujemy, gdy Komisja ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej oceni wnioski.


Osoba odpowiedzialna: Anna Bracik, Dyrektor, Biuro ds. Komunikacji i Informacji Naukowej.